Dag 2 - Reisverslag uit Shengsi Liedao, China van Nienke - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Shengsi Liedao, China van Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 December 2015 | China, Shengsi Liedao

Vanochtend vertrokken we, na een erg korte nacht, om 4.45 uur vanuit Jiaxing naar Shanghai om daar de boot te nemen naar het eiland Shengsi. Op de boot werd ter vermaak een Chinees comedyprogramma vertoond, maar je kon ook op het dek staan. Daar scheen de zon verrassend sterk, gezien het feit dat het toen half 9 's ochtends was. De overtocht duurde ongeveer 2 uur, die ik gebruikt heb om van de heerlijke warmte te genieten. Zelden heb ik trouwens zulk smerig water gezien: het was echt poep-bruin.

Eenmaal aangekomen op het eiland kregen we weer een warme lunch, met diverse Chinese gerechten. Het schijnt gebruikelijk te zijn om aan een grote ronde tafel te zitten, met in het midden een glazen schijf die (al dan niet automatisch) rond draait. Na het eten hadden we een aantal uur de tijd om bij te slapen en/of het eiland te bekijken. Ik ben eerst met een groepje de stad doorgelopen. Met ongeveer 90.000 inwoners is het voor Chinese begrippen een kleine stad, maar wel een levendige stad. En schoon, al is het maar omdat er veel mensen op straat lopen met stoffer en blik om elk afval wat ze zien op te vegen. We waren wel een echte bezienswaardigheid: ongegeneerd werden we aangestaard, zelfs de vrouwen van de bediening van het hotel maakten foto's van ons. Ze lijken geen Westerlingen gewend te zijn, en op straat werd er dan ook regelmatig "Hello" naar ons geroepen. We hebben de lokale bevolking aan het werk gezien, zijn over de gigantische markt gelopen en langs de haven waar de vis lag te drogen.
Wat opviel, was dat heel veel Chinezen op brommertjes rijden, maar omdat deze bijna allemaal elektrisch zijn is het erg rustig op straat.
Net als in Shanghai, Jiaxing en Shaoxing zijn ook hier de onderkanten van de bomen wit geschilderd. Dit deed mij gelijk denken aan de tweede wereldoorlog, toen er verduisterd moest worden, en de bomen een witte streep kregen zodat ze in het donker goed te zien waren. Dit is voor China niet de reden: volgens onze tolk werkt het als bescherming tegen de kou en wormen. Koud was het vandaag niet: een strak blauwe lucht met warme zon!
We zijn ook langs 3 tempels gelopen, waarvan er in 1 een dienst aan de gang was. Heel bijzonder om te zien en te horen. Een trommel, triangel en mensen in kleermakerszit die unisono zingen/neuriën. En een monnik in een bruin gewaad die voor de deur zat.

Na de wandeling door de stad en wat slaap te hebben gepakt vertrokken we naar het theater, wat gelukkig niet ver van het hotel af lag. Dit concert was een heel andere ervaring : we hadden wat kleine aanpassingen gedaan in de volgorde van het programma, en een duidelijke opdracht: continu lachen!
Het applaus was langer, maar niet per definitie enthousiaster. Anders dan in Nederland, waar (bijna) altijd lang geklapt wordt voor een toegift en een staande ovatie eerder regel is dan uitzondering. Ook nu was er een fotomoment waar gretig gebruik van werd gemaakt, er wilde zelfs een Chinees meisje met een aantal orkestleden op de foto. Wie weet verschijn ik vanavond wel op de Chinese variant van Facebook: Weibo. :)

Na het concert diner in het hotel, en maken we ons op voor een eerste echte nacht slapen! Dat is ook wel nodig, met ongeveer 10 uur slaap sinds zondagochtend kwart voor 5 :)
Morgen vertrekken we naar Huzhou voor concert nummer 3.