Dag 3 - Reisverslag uit Huzhou, China van Nienke - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Huzhou, China van Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

30 December 2015 | China, Huzhou

Na een lange(re) nacht slaap, vertrokken we rond 8 uur richting de boot. Eenmaal van de boot af begonnen we aan de lange rit naar Huzhou. Halverwege zijn we gestopt bij een authentiek Chinees wegrestaurant. We hadden keuze uit verschillende gerechten, die helaas niet allemaal even lekker waren. Naast het wegrestaurant was een gang met kleine winkeltjes waar een lucht uit kwam alsof er iets aan het afsterven was. Ik was dan ook blij toen we weer op pad gingen.
Na 7 uur op de boot en in de bus kwamen we aan in Huzhou, een mooie moderne stad. Helaas hadden we geen tijd om hier rond te lopen, we vertrokken bijna direct naar het theater.
Inmiddels begint het te wennen dat het in de theaters stervenskoud is, wat ze compenseren door het in de kleedkamers op te stoken tot minimaal 25 graden.
Na de soundcheck en het "Italiaantje" (van elk muziekstuk een kort fragment spelen) make-up en omkleden, wat eten (vaak zoete broodjes en bananen)en daarna klaar staan voor het concert. Ook dat moet erg gestructureerd: op volgorde in rijen.

Ons concert in Huzhou was weer een nieuwe ervaring: deze zaal klapte aanzienlijk langer, en er werd zelfs gejoeld na het Chinese nummer Da be. In dat stuk wordt in het Chinees tot 4 geteld, wat we met het orkest meedoen. Onze Chinese uitspraak schijnt niet helemaal goed te zijn, waardoor er bij dat stuk altijd gegniffeld en gelachen wordt door het Chinese publiek. Gelukkig is met onze foute uitspraak niet de betekenis opeens heel anders, volgens onze tolk klinkt het alleen een beetje "funny". We krijgen opdracht om het vooral niet aan te passen, omdat het door het publiek zo grappig wordt gevonden.

Het Chinese lied Kang Ding Love Song is aangepast op verzoek van het management. We spelen het lied nu 6 keer. Eerst solo door de viool, dan met zang, daarna solo voor hobo en fluit, daarna weer zang, vervolgens solo voor trompet en tenorsax, om gezamenlijk te eindigen. Zo zit je vlak voor de soundcheck nog een partij over te pennen, het vraagt wel even wat flexibiliteit :)

Op de terugweg naar het hotel zijn we via een (Chinees ;)) restaurant gereden, waar we echt heerlijk gegeten hebben. Ik probeer van alles iets te proeven, hoewel ik soms geen idee heb wat ik eet. Het meest bijzondere was de maïs met suiker en gekleurde hagelslag. Ook was dit het eerste gerecht waar geen botten in het vlees zitten. Erg fijn, want soms stop je een stuk vlees in je mond, en blijkt het alleen maar uit bot te bestaan. De grote baas van het openbaar vervoer van de stad Huzhou kwam tijdens het diner langs. Hij was bij het concert geweest, en verraste ons tijdens het diner met flessen rode wijn. Blijkbaar had hij het wel naar zijn zin gehad :)

Morgen gaan we weer op pad naar de volgende stad: Nanjing.
Dat belooft een bijzonder concert te worden. Het is dan natuurlijk oudjaarsavond en er schijnen een hoop belangrijke hoge piefen te komen, waardoor de druk van het management om alles perfect te doen hoog is. Om het plaatje compleet te krijgen wordt het ook nog uitgezonden op Chinese televisie. Er komt een andere presentatrice die bij elk stuk wat gaat vertellen, en ook de hele volgorde van de show is omgegooid. Geen idee of het een landelijke of regionale zender is, maar ook bij een regionale zender praten we over miljoenen kijkers! Geeft weer een extra dimensie aan deze toch al zo bijzondere reis.