Dag 4 - Reisverslag uit Nanjing, China van Nienke - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Nanjing, China van Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

02 Januari 2016 | China, Nanjing

Na een heerlijke nacht met eindelijk een redelijk zacht bed, zijn we op weg gegaan naar Nanjing. Na ongeveer een uur rijden stonden we opeens, midden op de snelweg, helemaal stil. Wat bleek: er was mist, dus de politie had de weg afgezet. Na een uur konden we gelukkig onze weg vervolgen.

Nanjing blijkt een gigantische stad te zijn, met veel verkeer. Gelukkig weet onze buschauffeur daar wel raad mee :) Verder is Nanjing duidelijk een oudere stad dan Huzhou, het is in verschillende dynastieën ook de hoofdstad van China geweest. Er is sowieso in China een groot contrast in de verschillende gebouwen. Ook in Nanjing worden oude betonnen huizen afgewisseld met torenhoge flats en hotels.

Voordat we naar het hotel gingen, zijn we eerst gaan lunchen met de belangrijke hoge piefen, in een mooie zaal. Ook was hier een camera bij die ons de hele tijd filmde. Het uitstappen uit de bus, het inlopen van het restaurant, het met elkaar praten aan de tafel. Na een speech van een Chinese hoge pief, vertaald door ons management, konden we met de lunch beginnen. Na de lunch vertrokken we naar ons hotel.

Eenmaal binnen bleek het een chique hotel te zijn, met een piccolo bij de lift. We zaten op de 23e verdieping, waar de lift alleen maar heen gaat als je je pasje scant. Onze kamer was ruim en met een prachtige badkamer, en een mooi uitzicht over de stad.
We hebben een uur de tijd gehad om even wat bij te komen en te chillen, voordat we naar het theater gingen en in de hectiek van de Chinese tv terecht te komen.

We hebben gespeeld in de People's Great Hall van Nanjing. In tegenstelling tot de plaatjes die ik op facebook had gezien, zat er geen Heineken-dop aan het plafond ;) In de zaal passen 3400 mensen, en hij was tot de achterste rij van het balkon vol! Verder hing er een gigantisch scherm achter ons waarop tijdens het concert de mooiste beelden werden vertoond. Voor het orkest was een soort digitale banner, waarop denk ik informatie voor tv werd geprojecteerd. Alles werd gesoundcheckt en na het "Italiaantje" was het tijd voor een snack en natuurlijk de make-up en het omkleden.

Het concert was weer compleet anders. Dit publiek klapte weer langer door, en er werd in de tweede helft zelfs gejuicht en bravo geroepen. We kregen zelfs van de halve zaal een staande ovatie, wat we nog niet eerder hebben meegemaakt. De Chinese presentatrice vertelde bij elk nummer iets, en onze prodentsmile moest nog meer overdreven worden. Vrolijk musiceren dus. Erg bijzonder om zo opeens 8 camera's op je gericht te hebben en onderdeel te zijn van een concert dat uitgezonden wordt op de Chinese TV.

Om 22.00 uur was het concert afgelopen en was het tijd om (met hoge piefen) naar het diner te gaan. Ook hier kregen we speeches, maar ook een modeshow van vrouwen in traditionele Chinese kleding en werden er ondertussen platen geschilderd in Chinese stijl. Rond 23.15 vertrokken we naar het hotel om daar gezamenlijk oud en nieuw te vieren.

In het hotel was echter de bar al gesloten, maar wij mochten op de 3e verdieping een kleine ruimte huren; de karaoke-kamer. Iedereen kreeg een biertje om mee te proosten, en om 12 uur 's nachts aftellen en feliciteren ! Ik heb nog nooit zoveel mensen een gelukkig nieuwjaar gewenst ;). Na 55x 3 zoenen ging de karaokemachine aan, en hebben we (staand op de banken) meegebruld en gedanst op Spice Girls, Hanson, Michael Jackson, Beatles, ABBA en vele anderen. Wel even een emotioneel moment om het jaar af te sluiten aan de andere kant van de wereld. Maar het was erg gezellig en wie kan er lang verdrietig blijven als je met 50 man staat mee te brullen en op de banken danst.

Terwijl ik dit schrijf is het 12.00 in China, en is het ook bij jullie al 5 uur 2016. Ik wens jullie veel liefde, muziek, geluk en goede gezondheid voor het nieuwe jaar!