Dag 7 - Reisverslag uit Ningbo, China van Nienke - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Ningbo, China van Nienke - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

04 Januari 2016 | China, Ningbo

Het laatste concert zit er op! Het was een lange maar geweldige dag.

We vertrokken vanochtend om half 9. Gisteravond hadden we een wenskaart gekregen met daarbij een naam van een orkestlid en daarbij de opdracht: schrijf voor diegene een compliment op. Tijdens de reis naar Ningbo heb ik mijn kaart voor Arjen (trompet) geschreven. Hoe zuidelijker we kwamen, veranderde ook het landschap: niet alleen maar allemaal plat, maar rotsachtige bergen verschenen in beeld.
Ik weet niet langs welke grote stad we reden (ook de borden langs de weg zijn in het Chinees) maar er kwam steeds meer smog. Het begon ook vreselijk te stinken: als een boer die iemand laat na het drinken van bier. Toen we voorbij de stad waren nam ook de smog weer af, en een uur later kwamen we aan in Ningbo. Daar hebben we eerst geluncht, met naast de traditionele Chinese gerechten ook een schaal met friet. Deze was opvallend snel leeg: na een week begint ons eten eentonig te worden. De friet was dan ook een welkome afwisseling, misschien ook wel omdat het eten niet zo lekker was. Beneden in het restaurant stonden grote aquaria met daarin de vissen die ze ook serveerden.

Na de lunch gingen we naar het hotel, wat volgens de Chinezen 1 minuut lopen was. Het bleek de achteringang aan de overkant van de straat te zijn. Net als je denkt dat het niet groter en luxer kan.... heb je een badkamer met bad én aparte douche, wc met knopjes: kont sproeier en droger, en gigantische bijna 2 persoons bedden.

Het was prachtig weer: rond de 20 graden, reden om in een t-shirt Ningbo te verkennen. Ben met een groepje Ningbo in geweest: hebben een kleine pagode bezocht en gewinkeld. Veel kleine winkeltjes in lange gangen die verstopt zijn achter winkels aan de grote straat. Ik heb een selfiestick gekocht met foute chinese kat erop.
Ook hebben we een ijsje gehaald. Gonnie was zo dapper om ijs met Durian-smaak te bestellen; nu weten we gelijk waar die afschuwelijke geur vandaan komt! Smaakte wel lekker ondanks de stank. Nog nooit een vrucht geroken die zo stonk naar dode dieren.
Verder zijn we nog een kathedraal ingeweest; bijzonder, want die zie je niet veel in China. Ook de inrichting was bijzonder: jezus met kerstbomen en alles duidelijk nep en nagemaakt.
Omdat het zondag was, was er een dienst bezig, en was er een vrouw (heel vals) Engelse kerstliedjes aan het zingen, wat in het Chinees vertaald werd door haar buurvrouw.

Hierna zijn we om half 4 naar het theater vertrokken: prachtig grote zaal, ik denk grootse tot nu toe. Voor het eerst was het niet koud op het podium.
Na soundcheck een snack en elkaar de kaartjes met complimenten gegeven.

Daarna ons afsluitende concert: zeer geslaagd en erg enthousiast publiek. Na afloop veel foto's gemaakt met elkaar, en zijn daarna naar hetzelfde restaurant geweest als de lunch. Ook nu was het eten koud en niet heel smaakvol.

Na het eten wilden we graag wat met elkaar doen. Het was inmiddels 23.15 uur, dus we spraken af om om 23.30 uur in de lobby te zijn, om op zoek te gaan naar een plek om wat te drinken. Een kroeg kennen ze hier niet, maar wel een karaokebar. Een gigantisch gebouw met allemaal kleine zaaltjes die kan huren. Zo stonden we tot 2 uur ' s nachts mee te brullen met hits zoals "we will entertain you", "Lady Marmelade", Justin Biebers "baby", "wannabe" van de spice girls, "I'm sexy and I know it" en "Hey Jude". Zo werd deze bijzondere dag op passende wijze afgesloten.